Naše vybavení na cesty
BRAŠNY NA KOLO
JAKÉ A PODLE ČEHO VYBRAT?
Při nákupu brašen na kolo by jste se měli řídit určitými obecnými pravidly - pro hezké počasí a menší zátěž vyhoví snad všechny brašny na trhu. Vybírejte ale mezi těmi, které vám mohou sloužit více let, tedy ty, které jsou zhotoveny z pevnějšího materiálu a mají masivní zipy (nejnamáhanější díl brašny - z tohoto důvodu bych spíš doporučoval brašny na přezky). Střídáte-li kratší víkendové výlety a několikatýdenní expedice, uvítáte variabilní kapsy s odepínacími nástavci. V dnešní době na trhu je velmi bohatý výběr značek s různými druhy brašen (např. Author, Sport Arsenal, Testudo, Junk, Pigeon, Kellys, Merida, Olpran a mnoho dalších). Brašny se vyrábějí z různých materiálů (od běžných vláken až po pogumované nepromokavé). Samozřejmostí je jejich flexibilita na různé části kola (na zadní a přední nosič, do rámu, na řídítka, pod sedlovku)
Začne-li období dešťů, nespoléhejte na různé kryty a pláštěnky (pokud nechcete nechat kola stát a sami zalézt pod střechu). Voda na jedoucím kole totiž nepadá shora, ale hlavně silně víří kolem kol a dostane se opravdu všude. Nepomohou ani igelitové pytle, do kterých zabalíte všechno prádlo, spacáky i chleba. Když jste nuceni jet v dešti několik hodin (nedej Bože i dní), voda si vždycky najde cestu - třeba nepatrnou dírkou v silném igelitovém pytli, kterou jste udělali při překotném cpaní spacáků do brašen, když vám vytrvale lije za krk. Zajímavé je, že voda do brašen nateče, ale ven se jí moc nechce a tak hladina v brašnách utěšeně stoupá. Řešením by asi byla vhodně umístěná díra.
Proti vodě spolehlivě pomohou jedině vodotěsné brašny s rolovacím uzávěrem, známým z moderních lodních pytlů. Nemusíte však mít všechno dokonale chráněno proti vodě. Najde se dost věcí, kterým trocha vody až tak moc nevadí.
NAŠE ZKUŠENOSTI S BRAŠNAMI
Já (Daffy) na svém kole vozím náklad v zadních vodotěsných brašnách Sport Arsenal Aqua Art. 312., horní spacákové art 599 a brašně na řídítka značky od stejné firmy. Jsou dostatečně variabilní, ušité z velmi pevného vodotěsného materiálu a rolovacím uzavíráním s přezkami (voda se mi do nich zatím nikdy nedostala).Dalšími výhodami těchto brašen je snadný přístup širokým otvorem – má stejnou šířku jako brašna – a nastavitelná velikost podle objemu náplně – prostě uzávěr zarolujete více nebo méně. Výrobcem zvolený materiál na výrobu brašen je vhodným kompromisem mezi pevností a ohebností. Dostatečně pevný a velmi flexibilní je systém uchycení zadních brašen (stačí nasadit a zacvaknout). Horní spacákovou brašnu mám z jiné řady (promokavou) a proto na ni v případě potřeby používám pláštěnku a nedávám do ní věci u kterých by mi promoknutí vadilo. K uchycení používám zásadně gumicuk, namísto přídavných původních pásků.
Dřívě jsem používal trojbrašnu od stejné značky, ale nějak mi přestala dostačovat objemem a jednou mi odešel zip. Jelikož při cestách užíváme služeb Českých drah, tak při přestupech to taky nebylo zrovna výhodné. Na nynejší brašny jsem si koupil vak na přenášení, kam se mi všechny vejdou a přestupy už nejsou žádný problém.
Bredbery ten naopak nemá potřebu jiných než trojbrašen na kolo. Na několika cestách použil trojbrašnu od Sport Arsenalu momentálně má trojbrašnu zn. Author. On osobně k ní žádné výhrady nemá a přestupy s ní mu nedělají taky problém ( i když občas se stane , že sám všechny věci prostě nemůže pobrat)